Mentorfunktioner

Dansk Mentor Certificering opdeler mentorfunktionen
i fire overordnede arbejdsområder:

Uddannelsesmentorer

Opgave: At hjælpe mentee til at gennemføre en uddannelse.

Mentors fokusområder:

  • Rollemodel
  • Guide /instruktør til studiemiljøet generelt
  • Hvordan gør man her?
  • Hvad er målet?
  • Hvordan når jeg målet?
  • Hvor kan jeg finde ressourcerne?
  • Værdier/kompas/forudsigelig adfærd
  • Finde den rigtige vej med den studerende, som kan medføre en positiv forandring.
  • Kompetenceafklaring og udvikling af manglende sociale, personlige, sproglige og faglige kompetencer.
  • Studieteknik, lektiehjælp, læringsstile, intelligenser, daglige struktur, orden.
  • Tydeliggørelse af netværkets betydning for den studerende, samt viden om og navigering i dette.
  • Hjælpe eleven videre til at få professionel hjælp, hvis opgaven overstiger mentors faglige kompetence.
  • Fastholdelse. Fokus på gennemførelse
  • Viden om grænser
  • Anerkendelse
  • Blik for ressourcer og potentialer i forhold til uddannelsesmuligheder.
  • Hjælp til etablering af socialt netværk for mentee.
  • Repræsentant for skolens værdier. Mentors eget værdisystem passer må overens med uddannelsesinstitutionens værdigrundlag.
  • Kendskab til mentorrollens muligheder og begrænsninger
Virksomhedsmentorer

Opgave: At hjælpe mentee til at blive fastholdt på arbejdsmarkedet.

Mentors fokusområder:

  • Rollemodel
  • Guide/instruktør til arbejdspladskulturen og arbejdsmarkedet generelt.
  • Hvordan gør man her?
  • Hvad er målet?
  • Hvordan når jeg målet?
  • Hvor kan jeg finde ressourcerne?
  • Mentor er repræsentant for virksomhedens værdier, er kulturbærer, og motivator.
  • Viden om kompetenceafklaring og udvikling af manglende arbejdsmarkedsrettede sociale, personlige, sproglige og faglige kompetencer
  • Være en respekteret medarbejder, der kan skabe rum og plads trods mentees begrænsninger.
  • Skabe rum for mangfoldighed, være brobygger mellem mentee og kollegerne.
  • Evne til at skabe "den gode historie" om sin mentee.
  • God kommunikator
  • Rummelig
  • At kunne rose og anerkende mentee for selv små succeser.
  • Fokus på fastholdelse.
  • Viden om grænser.
  • Anerkendelse.
  • Repræsentant for virksomhedens værdier og kulturbærer.
  • Kendskab til mentorrollens muligheder og begrænsninger.
Sociale mentorer

Opgave: At hjælpe mentee til at kunne mestre sit privatliv.

Mentors fokusområder:

  • Rollemodel
  • Guide/instruktør til det gode liv og til samfundets forventninger og krav generelt. Mentor skal hjælpe mentee til at kunne mestre sit liv og til at være en selvhjulpen samfundsborger.
  • Mentee har ofte tungere problemstillinger og har brug for hjælp til livsmestring på flere niveauer.
  • Mentor bør ikke være behandler eller terapeut for mentee.

Mentor:

  • Skal have viden om relationen som udviklingsredskab.
  • Skal have veludviklet kendskab til egne styrkeområder og sårbarheder og selvindsigt og positive livserfaringer som en væsentlig ballast.
  • Skal have redskaberne til - og fagspecifik viden om - arbejdet med socialt udsatte mennesker.
  • Viden om coaching og kendskab til, hvordan man facilliterer udviklingsprocesser.
  • Skaber motivation i forhold til særligt udsatte målgrupper.
  • Skal have modtaget træning i og teoretisk viden om - anerkendende kommunikation.
  • Faglige redskaber til at finde potentialer og udvikle manglende kompetencer.
  • Faglig og personlig robusthed. Selvmotiverende og tålmodig. Skal kunne tåle langsom progression i arbejdet.
  • Selv være en generelt velfungerende borger.
  • Skal have viden om psykologiske personlighedstyper og deres personlige værdisystemer.
  • Kendskab til mentorrollens muligheder og begrænsninger.
Mentor for børn og unge

Opgave: At hjælpe skoleelever i udskolingen.

Mentors fokusområder:

  • Rollemodel og guide.
  • At bevidstgøre den unge om sine evner og talenter. Give retning på valg af uddannelse ud fra disse.
  • At bevidstgøre den unge om sine karakterstyrker og hjælp til at bruge disse endnu mere. (Positiv psykologi)
  • Forventningsafstemning i forhold til uddannelsessystemet.
  • At give skolegangen mening.
  • At motivere den unge til at få en uddannelse.
  • At hjælpe den unge til at finde ressourcer i eget netværk.
  • At hjælpe med at finde den rigtige vej som kan medføre en positiv forandring.
  • At udvikle uddannelsesparathedens kompetencer (Sociale, personlig, faglige, motivation).
  • At hjælpe med at knække faglige koder, værdsætte struktur og orden.
  • At give den unge et selvindblik og selvforståelse.
  • At udfordre den vanlige tankegang. Ændre negativ attitude og adfærd.
  • Hjælpe eleven videre til at få professionel hjælp, hvis opgaven overstiger mentors kompetence.
  • Fremmøde og fastholdelse.
  • Gennemførelse af grundskolen med karakterer, som svarer til elevens evner.
  • Dannelse og samfundsnyttig adfærd.
  • At udvikle taknemmelighed og glæden ved at give.
  • Anerkendelse og ros.

Mentor:

  • Må have blik for ressourcer og potentialer i forhold til uddannelsesmuligheder.
  • Må kunne hjælpe mentee med at til etablere sociale netværk.
  • Må kunne hjælpe mentee til at sætte sig mål og delmål. Og nå dem.
  • Må være repræsentant for samfundets værdier. Mentors eget værdisystem må passe overens med grundskolens værdigrundlag.
  • Kendskab til mentorrollens muligheder og begrænsninger.
  • Viden om grænser for egen indsats.
  • Samarbejde med forældre, lærere, UU-vejledere m.fl.
  • Må kende til betydningen af god kost, motion og søvn.
  • Må have viden om teenagehjernen - dens muligheder og begrænsninger.
  • Må have viden om vitaliseringsmiljøer og psykologisk ilt.