Dansk Mentor Certificering opdeler mentorfunktionen
i fire overordnede arbejdsområder:
Uddannelsesmentorer
Opgave: At hjælpe mentee til at gennemføre en uddannelse.
Mentors fokusområder:
- Rollemodel
- Guide /instruktør til studiemiljøet generelt
- Hvordan gør man her?
- Hvad er målet?
- Hvordan når jeg målet?
- Hvor kan jeg finde ressourcerne?
- Værdier/kompas/forudsigelig adfærd
- Finde den rigtige vej med den studerende, som kan medføre en positiv forandring.
- Kompetenceafklaring og udvikling af manglende sociale, personlige, sproglige og faglige kompetencer.
- Studieteknik, lektiehjælp, læringsstile, intelligenser, daglige struktur, orden.
- Tydeliggørelse af netværkets betydning for den studerende, samt viden om og navigering i dette.
- Hjælpe eleven videre til at få professionel hjælp, hvis opgaven overstiger mentors faglige kompetence.
- Fastholdelse. Fokus på gennemførelse
- Viden om grænser
- Anerkendelse
- Blik for ressourcer og potentialer i forhold til uddannelsesmuligheder.
- Hjælp til etablering af socialt netværk for mentee.
- Repræsentant for skolens værdier. Mentors eget værdisystem passer må overens med uddannelsesinstitutionens værdigrundlag.
- Kendskab til mentorrollens muligheder og begrænsninger
Virksomhedsmentorer
Opgave: At hjælpe mentee til at blive fastholdt på arbejdsmarkedet.
Mentors fokusområder:
- Rollemodel
- Guide/instruktør til arbejdspladskulturen og arbejdsmarkedet generelt.
- Hvordan gør man her?
- Hvad er målet?
- Hvordan når jeg målet?
- Hvor kan jeg finde ressourcerne?
- Mentor er repræsentant for virksomhedens værdier, er kulturbærer, og motivator.
- Viden om kompetenceafklaring og udvikling af manglende arbejdsmarkedsrettede sociale, personlige, sproglige og faglige kompetencer
- Være en respekteret medarbejder, der kan skabe rum og plads trods mentees begrænsninger.
- Skabe rum for mangfoldighed, være brobygger mellem mentee og kollegerne.
- Evne til at skabe "den gode historie" om sin mentee.
- God kommunikator
- Rummelig
- At kunne rose og anerkende mentee for selv små succeser.
- Fokus på fastholdelse.
- Viden om grænser.
- Anerkendelse.
- Repræsentant for virksomhedens værdier og kulturbærer.
- Kendskab til mentorrollens muligheder og begrænsninger.
Sociale mentorer
Opgave: At hjælpe mentee til at kunne mestre sit privatliv.
Mentors fokusområder:
- Rollemodel
- Guide/instruktør til det gode liv og til samfundets forventninger og krav generelt. Mentor skal hjælpe mentee til at kunne mestre sit liv og til at være en selvhjulpen samfundsborger.
- Mentee har ofte tungere problemstillinger og har brug for hjælp til livsmestring på flere niveauer.
- Mentor bør ikke være behandler eller terapeut for mentee.
Mentor:
- Skal have viden om relationen som udviklingsredskab.
- Skal have veludviklet kendskab til egne styrkeområder og sårbarheder og selvindsigt og positive livserfaringer som en væsentlig ballast.
- Skal have redskaberne til - og fagspecifik viden om - arbejdet med socialt udsatte mennesker.
- Viden om coaching og kendskab til, hvordan man facilliterer udviklingsprocesser.
- Skaber motivation i forhold til særligt udsatte målgrupper.
- Skal have modtaget træning i og teoretisk viden om - anerkendende kommunikation.
- Faglige redskaber til at finde potentialer og udvikle manglende kompetencer.
- Faglig og personlig robusthed. Selvmotiverende og tålmodig. Skal kunne tåle langsom progression i arbejdet.
- Selv være en generelt velfungerende borger.
- Skal have viden om psykologiske personlighedstyper og deres personlige værdisystemer.
- Kendskab til mentorrollens muligheder og begrænsninger.
Mentor for børn og unge
Opgave: At hjælpe skoleelever i udskolingen.
Mentors fokusområder:
- Rollemodel og guide.
- At bevidstgøre den unge om sine evner og talenter. Give retning på valg af uddannelse ud fra disse.
- At bevidstgøre den unge om sine karakterstyrker og hjælp til at bruge disse endnu mere. (Positiv psykologi)
- Forventningsafstemning i forhold til uddannelsessystemet.
- At give skolegangen mening.
- At motivere den unge til at få en uddannelse.
- At hjælpe den unge til at finde ressourcer i eget netværk.
- At hjælpe med at finde den rigtige vej som kan medføre en positiv forandring.
- At udvikle uddannelsesparathedens kompetencer (Sociale, personlig, faglige, motivation).
- At hjælpe med at knække faglige koder, værdsætte struktur og orden.
- At give den unge et selvindblik og selvforståelse.
- At udfordre den vanlige tankegang. Ændre negativ attitude og adfærd.
- Hjælpe eleven videre til at få professionel hjælp, hvis opgaven overstiger mentors kompetence.
- Fremmøde og fastholdelse.
- Gennemførelse af grundskolen med karakterer, som svarer til elevens evner.
- Dannelse og samfundsnyttig adfærd.
- At udvikle taknemmelighed og glæden ved at give.
- Anerkendelse og ros.
Mentor:
- Må have blik for ressourcer og potentialer i forhold til uddannelsesmuligheder.
- Må kunne hjælpe mentee med at til etablere sociale netværk.
- Må kunne hjælpe mentee til at sætte sig mål og delmål. Og nå dem.
- Må være repræsentant for samfundets værdier. Mentors eget værdisystem må passe overens med grundskolens værdigrundlag.
- Kendskab til mentorrollens muligheder og begrænsninger.
- Viden om grænser for egen indsats.
- Samarbejde med forældre, lærere, UU-vejledere m.fl.
- Må kende til betydningen af god kost, motion og søvn.
- Må have viden om teenagehjernen - dens muligheder og begrænsninger.
- Må have viden om vitaliseringsmiljøer og psykologisk ilt.